Interview

Drie generaties vernieuwing in schoenenzaak SHUZ

SHUZ schoenen bestaat ruim 90 jaar. Drie generaties ondernemers in de familie Schmit brengen elk hun vernieuwing in de zaak. Wilmar Schmit (48), die met twee broers uit de huidige generatie de leiding heeft over het bedrijf vertelt: ‘Mijn grootvader begon met een winkel in Amsterdam. Nu hebben we 19 winkels en verkopen we ook online. Retail is leuk. Als ondernemer is je werk je leven. En als je goed bezig bent met je vak, kun je een gedegen onderneming opzetten. Kansen krijgen, zien en pakken. Als je zelf je werk serieus neemt en zorgt voor groei, straal je dat ook uit. Dat zien leveranciers en klanten dan ook. Wij willen onze klanten blijven inspireren. Met schoenen in het hogere segment. Daarom reizen we elk seizoen naar het buitenland om te zien wat er gebeurt op dat gebied. Altijd op zoek naar vernieuwing. Want ons bedrijf is wel oud, maar zeker niet van gisteren.’

Stappen in automatisering

Behalve de juiste schoenen uitkiezen voor klanten, komt er natuurlijk meer kijken bij een groeiende organisatie. Wilmar Schmit: ‘Bij 160 merken kopen wij per seizoen zo’n 2.500 dames-, heren-, en kinderschoenen in. En accessoires zoals riemen en tassen. Omdat wij de schoenen per filiaal laten leveren, was er per filiaal veel handmatig invoerwerk nodig. Elk seizoen weer. Drie jaar geleden stapten we over op Retailium, omdat daarbij de integratie met de webshop goed geregeld was. En ook de communicatie en ordercirculatie tussen de filialen werd verbeterd, doordat we nu met één systeem konden werken. Dat was een grote stap in efficiëntie in voorraadbeheer en facturatie. En het zorgt ervoor dat we minder vaak ‘nee’ hoeven te verkopen aan onze klanten.’

Efficiënt en eenvoudig inkopen

Wilmar Schmit wilde ook het inkoopproces vereenvoudigen: ‘Het afgelopen jaar werken we ook met OrderWriter. De inkoop app speciaal voor retailers in de modebranche. Hiermee hebben we de volgende stap gemaakt in efficiënt werken. Het scheelt veel schrijfwerk omdat de inkopen via de OrderWriter app direct ingevoerd kunnen worden. Bij thuiskomst hoeven we deze alleen nog te synchroniseren met Retailium. Dat gaat helemaal vanzelf. Voorheen schreven we met 3 personen de orders. Nu kan ik dat alleen doen. We hebben digitale orderkaarten, waar we per filiaal de orders aan kunnen geven. De juiste foto en code komen bij elk artikel. Noem het maar op, alles gaat automatisch. Minder handelingen en minder fouten. De basis voor een goede automatisering is de oplossing voor het EAN-code verkeer. Daarin biedt OrderWriter een innovatieve oplossing, waarmee je als ondernemer echt stappen kunt maken.’

EAN-codes en OrderWriter

‘Voor Google wordt het werken met EAN-codes online steeds belangrijker. Voor je vindbaarheid op productniveau is dat nu al zo. Omdat EDI veel specialistische kennis vereist, komt dat moeilijk van de grond. De meeste retailers zijn ook te klein voor dergelijke investeringen. Ik denk dat OrderWriter hierin een mooie oplossing biedt met een investering die je gemakkelijker terug verdient.’ Aldus Wilmar Schmit.

Some of our customers