Interview

Van Schijdel Schoenen zet in op automatisering en met succes!

Een kwart eeuw geleden kochten Marcel Schevers en Lianne Zegers de zaak Van Schijndel schoenen in Hilversum. Deze schoenenzaak was al een begrip in de wijde omgeving, want dit jaar bestaat Van Schijndel schoenen precies negentig jaar. En dat is niet het enige wat Schevers en Zegers vieren. Zij wonnen dit jaar in januari de ondernemersprijs van Hilversum en begin juni werd bekend dat zij de publieksprijs wonnen van de ondernemers verkiezingen in de Provincie Noord-Holland. Waar hebben zij dit succes aan te danken?

Specialist in schoenen en voeten

Marcel Schevers vertelt: “Wij voeren een breed assortiment van kwalitatief goede, modieuze comfortschoenen. Wij bedienen een groeiende markt van mensen die speciale aandacht moeten of willen besteden aan het kiezen van de juiste schoenen. Denk aan smalle voeten, brede voeten, maar ook voeten met een afwijking, waarvoor inlegzolen bijvoorbeeld noodzakelijk zijn

Op de eerste verdieping in onze zaak werken pedicures, een podotherapeut, orthopedisch schoenmaker en een voetreflex therapeut nauw met ons samen om mensen optimaal te kunnen helpen. Zelf lopen wij op de winkelvloer met goed geschoolde schoenconsulenten, die kunnen herkennen als voeten iets extra’s nodig hebben.

Met dit totaal concept maken wij elke dag waar wat wij verkondigen. Wij verkopen A-merken, geven advies en hebben veel persoonlijke aandacht voor onze klanten. Op een zaterdag lopen we met elf man in de winkel om dat te kunnen doen. En dat werpt vruchten af. Wij hebben een groot bestand met klanten die steeds weer terugkomen om door ons geholpen te worden.”

Waardering van klanten en investeren

Van Schijndel schoenen won dit jaar twee ondernemers prijzen. Een van een jury, de ander van het publiek. Wat is het geheim? Schevers: “Wij hebben naast een winkel van vijfhonderd vierkante meter ook een webshop. En ook al levert dat slechts zeven procent van de daadwerkelijke verkoop op, wij zien wel dat mensen zich steeds meer online oriënteren. In ons geval komen de meeste mensen dan vervolgens naar de winkel om de aankoop te doen. Omdat steeds meer speciaalzaken verdwijnen, trekken we mensen uit een grotere regio aan. Dat is de reden dat wij tegen de stroom in er toch voor kozen te investeerden om onze winkel te verbouwen en fors uit te breiden. Consumenten zijn gewend dat veel winkels uit het straatbeeld verdwijnen. Wij toonden lef en bieden een totaalconcept waar de jury zowel als de consument waardering voor blijken te hebben.”

Automatiseren als toverwoord tegen marge verlies

Schevers zet in op automatiseren, nu de marges onder druk staan. Maar wat betekent dat dan concreet? Schevers: “De marges zijn in onze branche de laatste jaren behoorlijk onder druk komen te staan. Je kunt als grote winkel of via inkooporganisaties natuurlijk steeds meer korting afdwingen van de fabrikanten of leveranciers, maar ik vind dat je daar niet te ver in mag gaan. Het zal er anders onherroepelijk toe leiden dat je fabrikanten dwingt om in te boeten aan kwaliteit, zodat zij op hun beurt de marges redelijk kunnen houden.

De enige manier om meer over te houden is efficiënter leren werken om kosten te besparen. Daar is nog veel winst mee te behalen. De hoogste kosten zitten voor een retailer in voorraad en personeel. Wij kunnen door processen te automatiseren daar efficiënter mee omgaan. Zo hebben wij een systeem waarmee alle gegevens van onze webshop automatisch koppelt met ons backoffice systeem. De webshop is zo geautomatiseerd dat wij er geen extra mensen voor aan hoeven nemen.

Voor de inkoop werken wij sinds kort met de OrderWriter inkoop app van Nyon. Dit bespaart veel tijd bij de inkoop zelf, doordat je tijdens je inkoop orders al invoert met een foto erbij. Wij synchroniseren dat met een druk op de knop met ons backoffice systeem van K3 Retail. Daarnaast biedt de inkoop app allerlei realtime overzichten ter ondersteuning van het inkoopproces, zoals budgetbewaking en een overzicht van aantallen en soorten artikelen.”

Visie voor de toekomst en het voordeel van werken met OrderWriter

Hoe kan een inkoop app de toekomst voor retailers en leveranciers in de mode branche positief beïnvloeden? Schevers heeft hierover een duidelijke visie: “Behalve het gemak en de tijdwinst die OrderWriter inkoop app geeft tijdens het inkoop seizoen, rolt de fabrikant Nyon nog dit jaar een interessant platform uit voor retailers en leveranciers. FashionExchange, zoals dat platform heet, zal ruimte bieden aan de leverancier om producten direct te laten tonen in de OrderWriter inkoop app van de retailer. Bestellen wordt dan nog eenvoudiger, EAN codes worden meegeleverd en waardevolle rapportages zullen het mogelijk maken de voorraad te optimaliseren. Ik hoop dat leveranciers hier massaal aan mee gaan doen, zodat gegevens van verkoopcijfers al tijdens het seizoen gedeeld kunnen worden. Je kunt je voorstellen dat voorraad die bij de ene retailer slecht loopt, dan op tijd verplaatst kan worden naar een regio of individuele retailer, die wel de juiste klanten heeft voor een bepaald product. Het grote voordeel voor de leverancier is de mogelijkheid trends in de verkopen tijdens het seizoen al te kunnen meten. Dit zal helpen bij het door-ontwikkelen van producten en de keuze voor de collectie van het volgende seizoen. Ik zie daarmee een toekomst waarin retailers en fabrikanten veel meer als partners opereren. Het onderhandelen van kortingen heeft zijn beste tijd gehad. De stap naar meer winst met behoud van kwaliteit van de producten ligt naar mijn idee in de efficiëntie en de afstemming van productie en de behoefte in de markt. OrderWriter app en de koppeling met het platform FashionExchange zal dit mogelijk maken. Ik ben daar erg enthousiast over!”

Some of our customers